Katholieke Bond voor Ouderen Overijssel – Afdeling Schalkhaar (KBO)

KBO behartigt de belangen van ouderen in het algemeen en van de leden in het bijzonder, vooral zij die daartoe zelf niet meer in staat zijn. De KBO maakt zich sterk voor een goed pensioen, een betaalbare en optimaal functionerende gezondheidszorg, een veilige en comfortabele woonomgeving, goed vervoer en een uitgebreid scala aan ontspannings- en opleidingsmogelijkheden.

Wij zijn aangesloten bij de KBO senioren Netwerk Nederland, de grootste seniorenorganisatie van Nederland. In Overijssel heeft de KBO meer dan 10.000 leden.  De afdeling Schalkhaar heeft ongeveer 160 leden. Met honderden vrijwilligers helpen wij de senioren in Overijssel een leven een stuk leuker en makkelijker te maken! Zij komen op voor de belangen van senioren. Bijvoorbeeld als het gaat om langer thuis wonen, veiligheid, digitalisering en koopkracht. Daarnaast bieden ze hun leden ontmoeting, ondersteuning en aantrekkelijke voordelen.

Leden krijgen tien keer per jaar gratis het magazine ONS en kunnen profiteren van vele voordelen en diensten van de KBO zoals kortingen op uitjes, boeken en cd’s, een collectieve zorgverzekering en een energiecollectief.

Belangenbehartiging en het streven naar een volwaardig kunnen participeren van ouderen en leden, met name de kwetsbaren, is van daaruit een vanzelfsprekendheid.

Doelstellingen:

Vergroten van de participatie van senioren in de Overijsselse samenleving.
Bevorderen van het welzijn/welbevinden van senioren.
Vormgeven aan identiteit gebonden onderwerpen.

Als afdeling Schalkhaar maken we elk jaar een activiteiten programma  met elke maand een instuif: biljarten, kaarten, klaverjassen, jokeren, rummikub en scrabble. Daarnaast is er onze jaarlijkse kerstviering en nodigen we regelmatig mensen uit die een gezellige middag verzorgen. Jaarlijks organiseren we ook een vakantiereis van een aantal dagen.